Je zult gericht actie moeten ondernemen om met je website hoger te scoren in Google. We vertellen in deze blog 3 tips die je continu kunt gebruiken in je plannen.
Schrijf altijd voor mensen
Een veelgemaakte fout van ondernemers is het schrijven voor het algoritme om de hoogste plekken te veroveren. Het gebruikte argument hiervoor is dat je zo voldoet aan de eisen voor zoekmachineoptimalisatie en daardoor je werk terugvindt, rondt de bovenste regionen. Dit is helaas geen duurzame opvatting, want als iemand alleen staart naar de werking van SEO vergeet hij de wensen van zijn doelgroep.
Je maakt namelijk blogs en video’s om vervolgens de mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw verhaal. Je moet mensen zien te boeien. En dat geldt al helemaal voor het internet waarop de gemiddelde gebruiker een aandachtsspanne heeft van enkele seconden. Bovendien blijven mensen langer geboeid wanneer je een oplossing aanbiedt voor hun vraagstuk.
Een voorbeeld: iemand zoekt een recept voor pannenkoeken. Jij zit al jaren in de branche en stelt makkelijk een blog op met daarin een top 10, relevante foto’s en filmpjes. Voeg tot slot een product toe dat het ideale hulpmiddel is en je bezoeker zal overgaan tot een aankoop. Dit ziet de zoekmachine ook en geeft je hierdoor een sterkere positie ten opzichte van je concurrentie.
Pak de aantrekkelijkste zoekwoorden erbij
De snelste route om het internetmodel in jouw voordeel te laten werken en daaruit omzet te halen, is je te richten op long tail keywords. Dat zijn keywords waarvan de term meerdere woorden bedraagt, zoals salade laten bezorgen, restaurant voor salades en de beste salades. Hieruit blijkt immers een duidelijke zoekintentie, in tegenstelling tot een short keyword waarbij mensen alleen het woord salade invullen. Het zoekvolume op de laatste variant is wel uitgebreider, de kans dat klanten voortkomen uit zulke strategieën is echter kleiner.
Het tegenovergestelde is de regel met langere trefwoorden en bovendien verwelkom je daarna minder concurrentie. Je begint hiermee door je sector in te toetsen in een tool die een lijst aan mogelijkheden produceert en je bij iedere suggestie afvragen lukt het me om hierover een perfecte blog te schrijven?
Zeg je ja, wordt het tijd om te kijken wat voor artikelen Google al oppert voor een term waarop je wilt scoren.
Dan wacht de taak op je om jouw creatie beter te maken door bijvoorbeeld veelgestelde vragen te beantwoorden, verdieping aanbrengen in het onderwerp of verwijzen naar anderen. We bespreken verder de kracht van externe partijen.
Een onderschatte kracht
Dat is de methode waar we mee afsluiten. Aangezien Google eveneens let op het aantal keren dat iemand anders je aanprijst en andersom. Dit vormt samen met je content de basis om een online autoriteit te worden. We raden je aan om dit principe gul toe te passen. Door een hoeveelheid aanwijzende links te bevestigen, toon je aan dat jouw tactiek compleet is en daarmee ben je een volwaardige speler. Voel je de ambitie om maximale resultaten te bereiken? Dan is specialisten benaderen de slimste stap om te zetten, het levert je meer op. Onthoudt daarom: linkbuilding uitbesteden, doordat je met deze zoekopdracht drukt op startknoppen van toekomstige projecten.
Deskundigen gaan aan de slag met je website en contacteren andere partijen om jouw stukken onder andere aan te duiden. Ze onderbouwen hun voorstellen met het feit dat het een wederkerend effect telt: beide partijen groeien erdoor. En op termijn merk je: wat een goed idee is dit, mijn bezoekersaantallen groeien namelijk en hieruit verdien ik meer geld.
Met andere woorden: neem jezelf voor om dagelijks een bovenstaande tip uit te voeren en je project klimt vanzelf op naar het bovenste niveau waarover je nu fantaseert.