Anno 2022 kunnen we eigenlijk niet meer om het feit heen dat de invloed van het internet enorm is. Jaren geleden hadden we nooit kunnen bedenken dat mensen hun brood konden verdienen met het virtueel aanbieden van diensten. Als bedrijf zijnde merk je ongetwijfeld ook dat de invloed van het internet met de minuut groeit. Of een online marketing bureau je nu op de hoogte brengt van de laatste ontwikkelingen op het gebied van het internet of je nu zelf onderzoek doet: het is en blijft een lastig verhaal. Om één van die verhalen in ieder geval wat duidelijker voor je te maken, ontdek je hier wat het precieze verschil is tussen SEO en SEA en wat dat voor jou als zowel consument als producent, zowel on- als offline betekent!
SEO voor jouw bedrijf
Om maar gewoon bij het begin te beginnen, kijken we allereerst even naar wat SEO is en inhoudt. SEO is de afkorting van ‘search engine optimization’, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Hieronder vallen eigenlijk alle mogelijke processen en verbeteringen die als doel hebben een website hoger in zoekmachines als Google te laten verschijnen. Je kunt je wel voorstellen dat je als bedrijf zijnde graag gevonden wilt worden op het internet. Als je dan ziet dat al je concurrenten hoog scoren op relevante zoekwoorden in jouw branche, is het misschien toch maar eens tijd om je achter de oren te krabben en je af te vragen of SEO niet iets voor jouw bedrijf is.
…en SEA?
Naast de ene letter verschil tussen SEO en SEA, herkennen we nog heel veel verschillende tussen beide. SEA staat namelijk voor ‘Search Engine Advertising’, vertaald in het Nederlands is dat ‘Zoekmachine adverteren’. SEA is een brede term, want je hebt het niet alleen over adverteren op de zoekmachine van Google maar ook op andere zoekmachines zoals Bing van Microsoft. Heel kort door de bocht verkrijg je door middel van SEA een betere positie in zoekmachines. Houd er wel rekening mee dat het adverteren in zoekmachines geld – en soms ook erg veel geld – kost.
SEO of SEA voor jouw bedrijf?
Nu het verschil tussen SEO en SEA duidelijk is voor jou is en blijft het natuurlijk de vraag welke van de twee het meest relevant is voor jouw bedrijf. Weet dat je toespitsen op beide absoluut geen kwaad kan, want in veel gevallen heb je beide nodig om een hogere positie in zoekmachines als Google te behalen én vast te houden. Het is natuurlijk niet gek als je niet helemaal weet welke stappen je moet doorlopen om dit en nog meer te behalen op online gebied. Een bezoekje aan een bedrijf als HV Media kan daarom alles behalve kwaad. Veel succes met jouw online avontuur!